Gospodarka odpadami i branża automotive na tapecie WRDS

Uczestnicy obrad Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego siedzący na sali.

Obrady Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach 10 lipca koncentrowały się wokół dwóch tematów.

Jako pierwszy na tapet trafił temat pilnego wprowadzenia zmian zapisów prawa w zakresie terminu obowiązywania zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów oraz pozwoleń na wytwarzanie odpadów, drugim była kwestia wsparcia transformacji przemysłu motoryzacyjnego w województwie śląskim. W posiedzeniu m.in. udział wzięła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Monika Sikora oraz członkowie Zespołu problemowego WRDS w Katowicach do spraw związanych z odpadami.

Problematyka dotycząca zmian zapisów prawa z zakresu gospodarki odpadami była przedmiotem prac Zespołu do spraw związanych z odpadami, który opracował treść stanowiska rekomendowanego Radzie do podjęcia.

Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w Katowicach wnioskuje, aby przedłużenie terminu obowiązywania zezwoleń i pozwoleń obejmowało okres do 31 grudnia 2027 roku argumentując, że „Zarówno przedsiębiorcy działający w branży gospodarki odpadami, jaki i organy administracji samorządowej i rządowej z niepokojem spoglądają w przyszłość i upływający termin obowiązywania decyzji administracyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami. Obecnie obowiązujące przepisy oraz sytuacja w zakresie nadmiernej ilości prowadzonych postępować prowadzonych przez Marszałka Województwa Śląskiego, Starostów, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz Komendantów powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej stanowi dla wielu przedsiębiorców realne zagrożenie dla dalszej możliwości prowadzenia swojej działalności gospodarczej po 31 grudnia 2025 roku.”

Wnioskodawcą tematyki wsparcia transformacji przemysłu motoryzacyjnego w województwie śląskim był przedstawiciel Pracodawców RP, reprezentujących w WRDS stronę pracodawców we współpracy z Klastrem SA&AM oraz Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną.
„Przemysł motoryzacyjny jest kluczową gałęzią gospodarki województwa śląskiego, gdzie działa ponad 1 100 przedsiębiorstw związanych z branżą automotive, w tym wiele fabryk i dostawców należących do globalnych koncernów. W ostatnich latach sektor ten znalazł się w obliczu bezprecedensowych wyzwań wynikających m.in. z Europejskiego Zielonego Ładu, pandemii COVID-19, dynamicznego rozwoju chińskiej motoryzacji oraz zaostrzających się regulacji środowiskowych. Jednocześnie rosną koszty energii i pracy, a globalne koncerny wdrażają nowe modele produkcji i łańcuchów dostaw. Efektem tych przemian może być restrukturyzacja rynku motoryzacyjnego w Europie, obejmująca także potencjalne ograniczenie działalności zakładów produkcyjnych w Polsce (w tym w woj. śląskim) w związku z nadwyżką mocy produkcyjnych w branży.” – sygnalizują wnioskodawcy projektu stanowiska w tej sprawie. Sytuacja branży automotive będzie przedmiotem dalszych prac WRDS w Katowicach.

 

Foto: A. Grygiel/UMWS

Powrót na początek strony