Stanowisko 36/3/2024

W sprawie nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (z późniejszymi zmianami)

Stanowisko 36/3/2024

Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach

z dnia 10 czerwca 2024 r.

w sprawie

nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (z późniejszymi zmianami)

Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w Katowicach wnioskuje o zmianę zapisów Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (z późniejszymi zmianami) poprzez zmianę treści art. 68gh z obecnego brzmienia:

„Samorząd województwa może zwiększyć maksymalną kwotę zobowiązań samorządu wojewódzkiego do wypłaty w 2020 r. i w 2021 r. z tytułu dofinansowania kosztów działalności zakładów aktywności zawodowej, w okresie trwania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, z zaoszczędzonych środków własnych lub z zaoszczędzonych środków otrzymanych na realizację innych działań, przekazanych przez Prezesa Zarządu Funduszu, według algorytmu, o którym mowa w art. 48”

na nowe brzmienie:

„Samorząd województwa może zwiększyć maksymalną kwotę zobowiązań samorządu wojewódzkiego z tytułu dofinansowania kosztów działalności zakładów aktywności zawodowej z zaoszczędzonych środków własnych lub z zaoszczędzonych środków otrzymanych na realizację innych działań, przekazanych przez Prezesa Zarządu Funduszu, według algorytmu, o którym mowa w art. 48.”

Przekazanie dodatkowych środków wpłynie korzystnie na funkcjonowanie Zakładów Aktywności Zawodowe (ZAZ) oraz pozwoli na zaspokojenie dodatkowych potrzeb zgłaszanych przez Zakłady. Spowoduje jednak przekroczenie kwot, o których mowa w Rozporządzeniu w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym tj. dofinansowania kosztów rocznego pobytu jednej osoby niepełnosprawnej w ZAZ.

Obecne zapisy ustawy mogą podlegać różnym interpretacjom. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej sejmik województwa w formie uchwały określa zadania, na które przeznacza środki określone w art. 48 ust. 1 pkt 1, to tym samym biorąc pod uwagę zgłaszane potrzeby zakładów aktywności zawodowej należy przychylić się do stanowiska, iż samorząd województwa ma też prawo zdecydować o przeznaczeniu na tworzenie i działanie zakładów aktywności zawodowej zaoszczędzonych w trakcie roku własnych środków lub zaoszczędzonych środków otrzymanych na realizację innych działań przekazanych przez Prezesa Zarządu Funduszu, o których mowa w art. 48. Wątpliwości jednak budzi obecna treść art. 68 gh, wedle której możliwość zwiększenia zaoszczędzonych przez samorząd województwa środków PFRON na dofinansowanie kosztów działalności zakładów aktywności zawodowej obejmuje swoim zakresem wyłącznie lata 2020 i 2021. Przekazanie Zakładom Aktywności Zawodowej dodatkowych środków może więc powodować ryzyko związane z oceną instytucji kontrolującej.

Proponowana zmiana przyczyni się do wyeliminowania różnic interpretacyjnych w powyższym zakresie oraz do efektywniejszego wydatkowania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez samorząd województwa.

Przewodniczący
Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego
w Katowicach
Jacek Zając

Załączniki
Stanowisko 36/3/2024 [PDF 122,4kB]