Stanowisko nr 35/2/2024
Stanowisko nr 35/2/2024
Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach
z dnia 10 czerwca 2024 r.
w sprawie
wprowadzenia rozwiązań ułatwiających likwidację nielegalnie składowanych odpadów niebezpiecznych oraz ograniczających zjawisko porzucania i nielegalnego składowania odpadów
Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w Katowicach zwraca uwagę na bardzo istotny problem – tzw. nielegalne składowiska odpadów niebezpiecznych. Na terenie województwa śląskiego, na podstawie danych gromadzonych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska oraz Śląski Związek Gmin i Powiatów, zidentyfikowano 158 miejsc nielegalnego pozostawienia odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych. Rzeczywista skala zjawiska może być większa z uwagi na brak pełnej inwentaryzacji miejsc porzucenia odpadów. Wśród zidentyfikowanych lokalizacji znajdują się miejsca, w których porzucone odpady mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia ludności oraz spowodować nieodwracalną degradację, bądź zniszczenie środowiska. Jednocześnie ilość i rodzaj tych odpadów powoduje, że ewentualne ich zagospodarowanie i neutralizacja niebezpieczeństwa wiąże się z bardzo dużymi kosztami finansowymi.
W roku 2018, po wprowadzeniu licznych zmian do obowiązujących przepisów prawnych w zakresie związanym z szeroko rozumianym gospodarowaniem odpadami, problemy dotyczące miejsc nielegalnego porzucenia odpadów, w szczególności odpadów niebezpiecznych, miały zostać rozwiązane. Niestety usuwanie nielegalnie zdeponowanych odpadów niebezpiecznych nadal stanowi w Polsce ogromne wyzwanie, ze szczególnym naciskiem na dwie kwestie: finansowanie likwidacji odpadów oraz techniczne możliwości skutecznej i bezpiecznej ich utylizacji. O problemie wprawdzie dużo się rozmawia tak w przestrzeni administracyjnej, jak i medialnej, padają różne deklaracje i propozycje, zarówno ze strony rządowej i samorządowej oraz podmiotów gospodarczych, jednak w dalszym ciągu nie przynosi to oczekiwanych rezultatów. Co rusz opinią publiczną wstrząsają kolejne informacje dotyczące odkrycia nowych miejsc nielegalnego porzucenia odpadów niebezpiecznych. Brak likwidacji już znanych składowisk i pojawianie się kolejnych miejsc z niezabezpieczonymi odpadami to kumulacja zagrożeń zarówno dla środowiska naturalnego jak i zdrowia mieszkańców województwa śląskiego.
W związku z powyższym Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego wnosi o:
- Zapewnienie stabilnego finansowania zagospodarowania i utylizacji nielegalnie porzuconych odpadów. Szacowane koszty przetworzenia odpadów w większości przypadków drastycznie przekraczają finansowe możliwości samorządów. W dzisiejszych realiach rynkowych koszty przetwarzania kształtują się w wysokości około 10.000 zł za tonę odpadów niebezpiecznych, a w niektórych miejscach porzucenia odpadów znajduje się więcej niż tysiąc ton odpadów. Znane są na terenie województwa śląskiego składowiska, na których porzucono ponad 10 000 ton odpadów. Mamy zatem do czynienia z problemem, którego rozwiązanie wymaga zaangażowania nieraz wielu dziesiątek milionów złotych. W skali województwa śląskiego, szacunkowo, koszty utylizacji odpadów przekroczą dwa miliardy złotych. Konieczne jest zatem zapewnienie pewnego, posiadającego instytucjonalną i prawną stabilność, ogólnokrajowego źródła finansowania zagospodarowania tych odpadów. Zdaniem WRDS w Katowicach sfinansowanie utylizacji już istniejących, nielegalnych, składowisk wymaga ustanowienia nowego, ogólnokrajowego sposobu finansowania. Potrzebny jest program oczyszczenia kraju z wydzielonym budżetem o rozmiarach pozwalających na usunięcie odpadów w okresie do pięciu lat. Instytucją zarządzającą mógłby być Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Powinno to być połączone z:
- zwiększeniem środków NFOŚiGW na realizację zadań związanych z usuwaniem porzuconych odpadów,
- uproszczeniem procedur uzyskiwania tych środków przez jednostki samorządu terytorialnego,
- rozszerzeniem katalogu zadań, które mogą zostać objęte finansowaniem NFOŚiGW,
- przesunięciem proporcji na rzecz bezzwrotnej formy wsparcia – udział gminy w kosztach usunięcia nielegalnego składowiska odpadów nie powinien przekraczać 10% jej dochodów z roku wszczęcia procedury usuwania odpadów.
- Inwentaryzację miejsc nielegalnego deponowania odpadów na obszarze całego kraju, w tym w szczególności odpadów niebezpiecznych, celem poznania rzeczywistej skali problemu, a także dla oszacowania koniecznego zaangażowania finansowego. Stworzona baza danych obejmowałaby dotychczas rozproszone informacje posiadane przez różne instytucje oraz jednostki samorządu a poziom szczegółowości zebranych informacji powinien pozwalać co najmniej na oszacowanie skali zagrożenia i potencjalnych kosztów zagospodarowania odpadów. Zadanie mogłoby być realizowane przez inspekcję ochrony środowiska, wymaga to jednak znacznego wzmocnienia kadrowego tej instytucji.
- Udoskonalenie systemu nadzoru nad przepływem odpadów niebezpiecznych i usprawnienie systemu BDO (baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami). Istniejący system BDO w praktyce rodzi różnego rodzaju trudności i problemy zarówno po stronie administracji, jak i przedsiębiorców. Konieczne jest przeanalizowanie krytycznych sygnałów wynikających ze stosowania systemu i dokonania modyfikacji, m.in. w zakresie funkcjonalności od strony administracyjno-informatycznej z punktu widzenia użytkowników systemu – przedsiębiorców i administracji. Ponadto, projektując rozwój BDO należałoby się zastanowić nad rozwiązaniami powodującymi uszczelnienie systemu nadzoru nad odpadami i zapobieżenia częstej obecnie sytuacji, w której poprzez przekazywanie odpadów kolejnym pośrednikom odpady te w końcu trafiają do szarej strefy i są zagospodarowywane niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Modyfikację obecnego systemu zabezpieczenia roszczeń przy wydawaniu decyzji administracyjnych dotyczących magazynowania odpadów i urealnienia obowiązujących przepisów do rzeczywistej sytuacji rynkowej i kosztów przetworzenia odpadów, a także rozważenia mechanizmów waloryzacji stawek zabezpieczenia.
- Usuniecie kontrowersji dotyczących prawnego podziału zadań w zakresie zagospodarowania odpadów – niezbędne jest jednoznaczne określenie w odpowiednich przepisach (art. 26 ustawy o odpadach), że działania podejmowane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wobec odpadów niebędących odpadami komunalnymi, stanowią zadanie z zakresu administracji rządowej zlecone gminie.
- Wsparcie dla rozwoju nowoczesnych technologii przetwarzania odpadów niebezpiecznych. Obecnie termiczne przetwarzanie odpadów niebezpiecznych stanowi dominującą, sprawdzoną i skuteczną technologię unieszkodliwiania odpadów z tzw. nielegalnych składowisk odpadów określanych potocznie jako bomby ekologiczne. Jednocześnie na rynku gospodarki odpadami pojawiają się propozycje i projekty zagospodarowania odpadów niebezpiecznych niezwiązane z ich termicznym przekształceniem. Badania i rozwój technologii w obszarze przetwarzania odpadów wiąże się z dużymi nakładami finansowymi, ponadto wdrożenie tych technologii często napotyka na bariery prawne czy administracyjne. Źródłem finansowania w tym zakresie mógłby być specjalny program prowadzony np. przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju angażujący tak instytucje akademickie, jak i lokalne instytucje badawcze związane z przemysłem. Konieczne byłoby także usprawnienie procedur związanych z budową nowych instalacji. Rozumiejąc niezbędność zarówno decyzji środowiskowych, pozwoleń budowlanych oraz pozwoleń zintegrowanych, należałoby rozważyć możliwości skrócenia długotrwałych procedur poprzez wsparcie organizacyjne dla administracji wydającej poszczególne decyzje.
- Udoskonalenie oraz wsparcie organizacyjne i kadrowe dla systemu wykrywania, ścigania i eliminowania przestępstw przeciwko środowisku. Pomimo zmian w przepisach karnych oraz intensyfikacji działań Policji w zakresie przestępstw przeciwko środowisku, nadal istnieje wiele bulwersujących przykładów działań przestępczych, w tym również, jak się można domyślać, dokonywanych przez przestępczość zorganizowaną. W związku z powyższym należałoby objąć wsparciem współpracę pomiędzy Policją a Wojewódzkimi Inspektoratami Ochrony Środowiska a także zastanowić się nad ewentualnym powierzeniem części zadań służbom specjalnym, przykładowo, przez wydzielenie wydziału w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, który w swej pracy koncentrowałby się na przestępstwach przeciwko środowisku.
- Organizowanie szeroko zakrojonych akcji informacyjnych i edukacyjnych skupionych na problemach gospodarki odpadami. 9. Rozbudowę kadrową instytucji zaangażowanych w ochronę środowiska i zwalczanie przestępstw przeciwko środowisku.
Przewodniczący
Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego
w Katowicach
Jacek Zając