Uchwała nr 18/1/2019
W sprawie regulaminu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego i Biura Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach.
Uchwała Nr 18/1/2019
Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach
z dnia 9 maja 2019 r.
w sprawie
regulaminu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego
i Biura Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach
§1
Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach
z dnia 9 maja 2019 r.
w sprawie
regulaminu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego
i Biura Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach
§1
Na podstawie art. 47 ust. 5 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232 z późn. zm.), uchwala się regulamin określający:
- zasady, tryb pracy oraz tryb zwoływania posiedzeń Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego (zwanej dalej: WRDS) oraz prezydium WRDS;
- zasady powoływania i funkcjonowania zespołów problemowych;
- organizację i sposób działania oraz tryb pracy Biura WRDS. Ilekroć przepisy regulaminu odwołują się do ustawy, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.
Zasady, tryb pracy oraz tryb zwoływania posiedzeń WRDS oraz prezydium WRDS
§ 2
- W skład WRDS wchodzą:
- Marszałek województwa oraz dwie wskazane przez niego osoby spośród przedstawicieli innych jednostek samorządu terytorialnego albo organizacji zrzeszających samorządy – jako przedstawiciele strony samorządowej;
- Przedstawiciele organizacji związkowych, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy, wskazani przez jej organ statutowy – jako przedstawiciele strony pracowników;
- Przedstawiciele organizacji pracodawców, o których mowa w art. 24 ust.1 ustawy, wskazani przez jej organ statutowy – jako przedstawiciele strony pracodawców;
- Wojewoda oraz dwie wskazane przez niego osoby – jako przedstawiciele strony rządowej.
- Strona pracowników i strona pracodawców WRDS mają równą liczbę przedstawicieli.
- Każda z organizacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, ma równą liczbę przedstawicieli w ramach danej strony.
- Liczbę przedstawicieli każdej z organizacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, wchodzących w skład WRDS ustalają wspólnie strony pracowników i strony pracodawców w drodze uchwały.
- Członków WRDS powołuje i odwołuje Marszałek województwa na wniosek organizacji i instytucji, o których mowa w ust.1.
§ 3
- Osoby powołane do składu WRDS uczestniczą osobiście w pracach WRDS.
- Udział w posiedzeniach WRDS i prezydium WRDS dokumentuje się podpisem na liście obecności.
- W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu WRDS członek WRDS zawiadamia Biuro WRDS, które przekazuje informację Prezydium WRDS.
- Z ważnych powodów w posiedzeniach prezydium WRDS może uczestniczyć, w zastępstwie członka prezydium WRDS, inna wskazana przez niego osoba będąca członkiem WRDS.
§ 4
- Pracami WRDS kieruje Prezydium WRDS, w skład którego wchodzą przewodniczący WRDS i wszyscy wiceprzewodniczący WRDS.
- Wiceprzewodniczącym WRDS ze strony rządowej jest wojewoda, a ze strony samorządowej marszałek województwa, z zastrzeżeniem § 5 ust. 1.
- Przedstawiciele każdej z reprezentatywnych organizacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3, wskazują po jednym wiceprzewodniczącym WRDS, przy czym nie wskazuje wiceprzewodniczącego organizacja, której przedstawiciel jest przewodniczącym WRDS.
§ 5
- Przewodniczącym WRDS jest naprzemiennie przedstawiciel strony pracowników i strony pracodawców, wskazany przez daną stronę i będący członkiem WRDS, marszałek województwa oraz wojewoda.
- Kadencja przewodniczącego WRDS trwa 1 rok, liczony od daty pierwszego posiedzenia WRDS.
- Wybór kolejności przewodniczenia WRDS uzgadniają jej strony w drodze uchwały.
§ 6
- WRDS i Prezydium WRDS obradują na posiedzeniach.
- Posiedzenia odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
- Posiedzenia WRDS i prezydium WRDS zwołuje przewodniczący WRDS z własnej inicjatywy bądź na wniosek jednego z wiceprzewodniczących WRDS.
- W szczególnych przypadkach przewodniczący może upoważnić jednego z wiceprzewodniczących do zwołania posiedzenia WRDS lub posiedzenia prezydium WRDS.
- Przewodniczący może powierzyć prowadzenie posiedzenia WRDS lub posiedzenia Prezydium WRDS jednemu z wiceprzewodniczących WRDS.
- Posiedzenia odbywają się bez udziału przedstawicieli środków masowego przekazu oraz bez udziału publiczności.
- W wyjątkowych sytuacjach, na wniosek przewodniczącego WRDS lub wiceprzewodniczącego WRDS, posiedzenia mogą odbywać się z udziałem przedstawicieli środków masowego przekazu oraz publiczności, po uprzedniej zgodzie wszystkich członków WRDS biorących udział w posiedzeniu.
§ 7
- Każda z organizacji oraz strona samorządowa i rządowa może wnioskować o zaproszenie do udziału w posiedzeniu WRDS ministrów, posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i senatorów, przedstawiciela Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedstawicieli powiatów i gmin z terenu województwa, w tym przedstawicieli: administracji samorządowej, organizacji społecznych i zawodowych, związków zawodowych i organizacji pracodawców oraz innych wybranych i zainteresowanych organizacji oraz instytucji zgodnie z ich zakresem działania.
- Wniosek o zaproszenie składany jest do przewodniczącego WRDS. Decyzję w sprawie podejmuje przewodniczący WRDS.
§ 8
Organizacje wchodzące w skład WRDS oraz strona samorządowa i rządowa mogą korzystać na posiedzeniach WRDS, prezydium i zespołów z pomocy zaproszonych przez siebie doradców w sprawie objętej porządkiem obrad na niniejszych zasadach:
1) każda z organizacji oraz strona samorządowa i rządowa może zaprosić nie więcej niż dwóch doradców;
2) każda z organizacji oraz strona samorządowa i rządowa ma obowiązek zgłosić obecność doradców najpóźniej 3 dni robocze przed posiedzeniem WRDS do Biura WRDS;
3) każda z organizacji oraz strona samorządowa i rządowa może, najpóźniej na początku posiedzenia zgłosić, w formie wniosku, sprzeciw do uczestnictwa w spotkaniu doradcy/doradców wraz z uzasadnieniem;
4) wniosek, o którym mowa wyżej zostaje przez prowadzącego posiedzenie poddany pod głosowanie WRDS w trybie określonym w § 16.
§ 9
Do zadań prezydium WRDS należy w szczególności:
1) przedkładanie propozycji programu działania oraz harmonogramu prac WRDS;
2) ustalanie porządku posiedzenia WRDS, z uwzględnieniem charakteru i rodzaju spraw przewidzianych do rozpatrzenia;
3) określanie zasad i form informowania o pracach WRDS organów władzy państwowej i samorządowej, Rady Dialogu Społecznego oraz społeczeństwa;
4) przedstawianie wniosków dotyczących funkcjonowania biura WRDS;
5) wykonywanie innych zadań określonych przez WRDS.
§ 10
- Program i harmonogram działania WRDS, o którym mowa w § 9 pkt. 1, na I półrocze jest przyjmowany przez Prezydium WRDS i zatwierdzany przez WRDS w terminie do dnia 20 lutego każdego roku, na II półrocze – do dnia 20 czerwca każdego roku.
- Podstawą opracowania programu i harmonogramu prac WRDS są propozycje zagadnień przedstawione przez każdą z organizacji wchodzących w skład WRDS oraz stronę rządową i samorządową za pośrednictwem Biura WRDS .
§ 11
- Prezydium WRDS podejmuje rozstrzygnięcia, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej jeden przedstawiciel każdej ze stron.
- Prezydium WRDS podejmuje rozstrzygnięcia poprzez głosowanie stron, większością ¾ stron.
§ 12
Do właściwości WRDS należy:
- zajmowanie stanowisk i wyrażanie opinii:
- w sprawach objętych zakresem zadań związków zawodowych lub organizacji pracodawców będących w kompetencji administracji rządowej i samorządowej z terenu województwa,
- w sprawach przekazanych przez Radę Dialogu Społecznego;
- rozpatrywanie spraw społecznych lub gospodarczych powodujących konflikty między pracodawcami i pracownikami, jeśli uzna te sprawy za istotne dla zachowania pokoju społecznego;
- wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych ustaw;
- promocja dialogu społecznego.
§ 13
- Niezależnie od postanowień zawartych w § 12 marszałek województwa przedstawia stronie pracowników i stronie pracodawców WRDS do zaopiniowania projekty strategii rozwoju województwa i programów w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych i organizacji pracodawców oraz sprawozdania z ich realizacji.
- Wyrażenie opinii, o których mowa w ust. 1 wymaga zgody strony pracowników i strony pracodawców WRDS. Jeżeli strona pracowników i strona pracodawców WRDS nie uzgodnią wspólnej opinii, każdej ze stron przysługuje prawo wyrażenia opinii w tej sprawie. Jeżeli strona pracowników lub strona pracodawców nie uzgodnią opinii, każdej z organizacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i pkt 3, wchodzących w skład tej strony WRDS, przysługuje prawo wyrażenia opinii w tej sprawie.
§ 14
- WRDS zajmuje wspólne stanowisko w sprawach, o których mowa w § 12.
- Jeżeli WRDS nie uzgodni wspólnego stanowiska, każdej ze stron odrębnie oraz wspólnie z inną stroną WRDS przysługuje prawo zajęcia stanowiska w sprawie.
- W przypadku, gdy strona WRDS nie uzgodni stanowiska w sprawie, każdej z organizacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i pkt 3, wchodzących w skład tej strony WRDS, przysługuje prawo wyrażenia opinii w tej sprawie.
- Opinia, o której mowa w § 12 wyrażana jest w trybie określonym w ust. 1 – 3.
- Ostateczna forma stanowiska lub opinii może być konsultowana korespondencyjnie przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej.
- W przypadku korespondencyjnego konsultowania, przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, ostatecznej formy stanowiska lub opinii, projekty są przesyłane pocztą elektroniczną wszystkim członkom WRDS wraz ze wskazaniem terminu zgłaszania uwag oraz adresu poczty elektronicznej.
- Brak sprzeciwu wobec projektu stanowiska lub opinii, o których mowa w ust. 5, traktowany będzie jako zgoda na jego przyjęcie.
§15.
- Stanowiska lub opinie zawierające rekomendacje rozwiązań i propozycje zmian prawnych WRDS przekazuje Radzie Dialogu Społecznego.
- WRDS może przekazywać Radzie Dialogu Społecznego inne wnioski.
§ 16
- WRDS podejmuje decyzje w drodze uchwały.
- Uchwały podejmowane są na posiedzeniach plenarnych, jeżeli w posiedzeniu biorą udział:
1) przedstawiciele więcej niż połowy organizacji związkowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2;2) przedstawiciele więcej niż połowy organizacji pracodawców, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3;3) co najmniej jeden przedstawiciel strony samorządowej;4) co najmniej jeden przedstawiciel strony rządowej.
- Przyjęcie uchwały WRDS wymaga zgody każdej ze stron.
1) Stanowiska strony pracowników i strony pracodawców są przyjmowane zwykłą większością głosów, przy czym wymagane jest uczestniczenie w głosowaniu co najmniej 2/3 członków WRDS reprezentujących daną stronę;2) Stanowiska strony samorządowej i strony rządowej przyjmowane są jednomyślnie przez obecnych na posiedzeniu członków strony samorządowej i strony rządowej WRDS.
§ 17
- WRDS może podejmować uchwały, o których mowa w § 16, w drodze głosowania korespondencyjnego. Przyjęcie uchwały w drodze głosowania korespondencyjnego może odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej (poczta elektroniczna):
1) W przypadku podejmowania uchwał w drodze głosowania korespondencyjnego, przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, projekt uchwały jest przesyłany pocztą elektroniczną członkom prezydium WRDS wraz ze wskazaniem terminu głosowania oraz adresu poczty elektronicznej;2) Brak sprzeciwu wobec projektu uchwały, traktowany jest jako zgoda na jego przyjęcie.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 głos w imieniu strony samorządowej, strony rządowej oraz organizacji związkowych i organizacji pracodawców wskazanych w § 2 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 oddają przewodniczący i każdy wiceprzewodniczący WRDS.
- Głosowanie korespondencyjne jest ważne, jeżeli wzięły w nim udział wszystkie organizacje związkowe i organizacje pracodawców wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 oraz strona samorządowa i strona rządowa.
- Przewodniczący WRDS lub upoważniona przez niego osoba zlicza głosy i informuje członków WRDS o wynikach głosowania.
- Uchwała w drodze głosowania korespondencyjnego jest podejmowana jednomyślnie.
Zasady powoływania i funkcjonowania zespołów problemowych
§ 18
- WRDS może, w drodze uchwały, powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe.
- Uchwała o powołaniu zespołu problemowego, zwanego dalej ”zespołem”, określa zadania zespołu oraz jego skład wraz ze wskazaniem przewodniczącego.
- Przewodniczący zespołu zwołuje pierwsze posiedzenie zespołu w ciągu miesiąca od przyjęcia uchwały o jego powołaniu.
- Szczegółowy tryb pracy zespołu może określać regulamin zespołu, przyjęty przez prezydium WRDS.
- W przypadku braku regulaminu, zespół pracuje w oparciu o zasady określone dla WRDS w niniejszym regulaminie.
Organizacja i sposób działania oraz tryb pracy biura WRDS
§ 19
- Obsługę WRDS zapewnia biuro WRDS.
- Do zadań biura w zakresie prac związanych z funkcjonowaniem WRDS należy:
1) realizacja zadań zleconych przez prezydium WRDS;2) zapewnienie technicznej, organizacyjnej i kancelaryjno-biurowej obsługi WRDS, prezydium WRDS i jej zespołów problemowych;3) przygotowywanie i przesyłanie protokołów z posiedzeń WRDS i jej zespołów problemowych;4) prowadzenie polityki informacyjnej dotyczącej funkcjonowania WRDS, w tym udostępnianie informacji i materiałów związanych z pracami WRDS;5) przygotowywanie i zlecanie wykonania analiz i ekspertyz na potrzeby WRDS;6) gromadzenie i przechowywanie informacji i materiałów związanych z pracami WRDS, w szczególności stanowisk, opinii i uchwał;7) przesyłanie zawiadomienia o terminach posiedzeń oraz materiałów dotyczących posiedzeń WRDS i jej zespołów problemowych;8) Przygotowanie informacji o działalności WRDS w danym roku i przedstawienie jej WRDS do dnia 31 marca każdego roku.
§ 20
- Prace biura WRDS koordynuje sekretarz WRDS, będący pracownikiem biura WRDS.
- Marszałek powierza obowiązki sekretarza lub dokonuje zmian w tym zakresie po uzyskaniu opinii WRDS.
- Do zadań sekretarza WRDS należy:
1) zapewnienie współpracy między członkami prezydium WRDS i członkami WRDS;2) przedstawianie propozycji ustaleń w sprawach organizacyjnych;3) organizowanie spraw proceduralnych oraz przepływu informacji w związku z działalnością WRDS i prezydium WRDS;4) sporządzanie sprawozdania z działalności WRDS;5) wykonywanie innych zadań zleconych przez prezydium WRDS;6) przedstawianie raz w roku WRDS informacji dotyczących finansowania zadań WRDS.
§ 21
Przebieg posiedzenia WRDS, prezydium WRDS i zespołów jest rejestrowany, co najmniej w formie dźwiękowej.
§ 22
- Z posiedzenia plenarnego WRDS, prezydium WRDS i zespołów WRDS Biuro WRDS sporządza protokół obejmujący:
1) określenie porządku dziennego;2) ustalenia podjęte przez WRDS, jej strony oraz poszczególne organizacje wchodzące w jej skład;3) treść uchwał i stanowisk;
- Protokół, o którym mowa w ust. 1, podpisuje odpowiednio:
1) Przewodniczący WRDS lub wiceprzewodniczący WRDS, który prowadził posiedzenie;2) przewodniczący zespołu lub wyznaczony członek zespołu, który prowadził posiedzenie.
- Do protokołu dołącza się istotne dokumenty będące przedmiotem prac.
§ 23
- Członkowie WRDS otrzymują protokół z posiedzenia WRDS, a członkowie prezydium WRDS protokół z posiedzenia prezydium WRDS, co najmniej na siedem dni przed kolejnym posiedzeniem.
- Członkowie zespołów otrzymują protokół z posiedzenia zespołu co najmniej na siedem dni przed kolejnym posiedzeniem.
§ 24
- Zawiadomienie o terminie posiedzenia WRDS, prezydium WRDS i zespołów biuro WRDS przesyła członkom WRDS i członkom zespołów, z dziesięciodniowym wyprzedzeniem za pomocą poczty elektronicznej, na wskazany do korespondencji adres. Termin ten może ulec skróceniu w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
- Materiały dotyczące posiedzeń przekazuje się w sposób określony w ust. 1 najpóźniej trzy dni przed posiedzeniem. Materiały mogą również zostać przekazane osobom zaproszonym.
§ 25
Traci moc Uchwała Nr 2/2/2016 Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach z 11 stycznia 2016 r. w sprawie regulaminu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego i Biura Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach
§ 26
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Jarosław Wieczorek
Przewodniczący
Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego
w Katowicach