Stanowisko 15/2/2024

W sprawie wsparcia przemysłu motoryzacyjnego oraz przeciwdziałania groźbie wzrostu bezrobocia

Stanowisko 15/2/2024

stron pracowników i pracodawców
oraz strony samorządowej

Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach

z dnia 15 kwietnia 2024 r.

w sprawie

wsparcia przemysłu motoryzacyjnego oraz przeciwdziałania groźbie wzrostu bezrobocia

Według statystyk wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce wynosi około 100 mld zł. Cały przemysł motoryzacyjny wytwarza 9 proc. polskiego PKB. W szeroko rozumianym przemyśle motoryzacyjnym w Polsce jeszcze niedawno zatrudnionych było 490 tys. osób (dane za 2022 r.). Wszystkie te liczby już teraz ulegają dramatycznemu zmniejszeniu. Widoczne jest to także w zakładach motoryzacyjnych na terenie województwa śląskiego.

W styczniu br. ogłoszona została decyzja o likwidacji zakładu FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej produkującego silniki spalinowe. Jeszcze niedawno (w 2019 r.) zatrudnionych w nim było 1100 osób. Teraz pracę straci tam ostatnich 500 pracowników i zakład przestanie istnieć. Kolejna spółka motoryzacyjna z tego samego miasta – Marelli Bielsko-Biała – zapowiedziała zwolnienie w najbliższym czasie ok. 150 osób. W związanym ściśle z motoryzacją zakładzie Aptiv w Jeleśni zwolnionych zostanie 200 osób. Niepewne są tysiące dalszych miejsc pracy w zakładach motoryzacyjnych i w firmach kooperujących nie tylko na Podbeskidziu, ale także m.in. Tychach i Gliwicach. W wielu zakładach występuje gwałtowne spowolnienie produkcji i przestoje – to wszystko wpływa na wyniki ekonomiczne tych podmiotów, a tym samym rodzi poważne obawy o przyszłość firm związanych z motoryzacją i zatrudnionych w nich ludzi.

Nie jest to, niestety, zjawisko występujące wyłącznie na terenie województwa śląskiego. Wystarczy wspomnieć gigantyczne zwolnienia pracowników w zakładach MAN w Starachowicach, Volvo we Wrocławiu i Scania w Słupsku.

Przyczyn obecnych problemów branży motoryzacyjnej jest wiele – ostatnie to pandemia, a także zjawisko zmian właścicielskich i konsolidacji koncernów motoryzacyjnych. Niewątpliwie jednak najważniejszą przyczyną obecnej sytuacji jest decyzja Komisji Europejskiej o wprowadzeniu regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych, a zwłaszcza wiążąca się z tym zapowiedź, że po 2035 r. nie będzie można wprowadzać na rynek Unii Europejskiej pojazdów z silnikami spalinowymi na benzynę czy olej napędowy.

W sytuacji, gdy tylko w województwie śląskim likwidacji ulec mogą tysiące miejsc pracy, apelujemy do Rządu RP o podjęcie zdecydowanych i kompleksowych działań, które zapobiegną upadkowi przemysłu motoryzacyjnego. Pomocna w osiągnięciu tego celu może okazać się realizacja rekomendacji opracowanych przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną, stanowiących załącznik do przedmiotowego stanowiska.

Służące stabilnej pozycji przemysłu motoryzacyjnego oraz zachowaniu miejsc pracy i wykorzystaniu wykwalifikowanych kadr mogą być również decyzje i działania, sprzyjające przemodelowaniu produkcji w kierunku elektromobilności czy też wzmacniające przemysł zbrojeniowy lub rozwój nowych technologii.

Bez jednoznacznych i odważnych decyzji, podjętych na szczeblu rządowym, nie będzie to możliwe, a wówczas po potężnym jeszcze niedawno przemyśle motoryzacyjnym w województwie śląskim pozostanie jedynie wspomnienie i tysiące osób bez pracy.

Przewodniczący
Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego
w Katowicach

Jacek Zając


Załącznik:

  • rekomendacje działań w zakresie wsparcia sektora motoryzacji w Polsce przygotowane przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną SA
Załączniki
Stanowisko 15/2/2024 [PDF 122,2kB]
Załącznik - stanowisko 15/2/2024 [PDF 285,9kB]